Esimene tutvus - Bmw 2002 Turbo
Postitatud: 13.09.2003 00:16 08
Kuna nii siin foorumis kui üldse Eesti BMW omanike hulgas on siiski põhirõhk mudelitel kaheksakümnendatest ja ülespoole, siis teeks siinkohal vahelduseks väikse tagasivaate BMW ajalukku, aega, mil veel ei osatud unistada meeletult kiirendusomadusi parandavatest Läti spoileritest ja sinisest seksvalgusest ning prooviks anda põgusa ülevaate mudelist 2002 Turbo.
Alljärgnevad read ja esitatud andmed ei ole kindlasti absoluutne tõde, jutu kokkupanekul kasutasin põhiliselt erinevaid Interneti allikaid, neis esitatud andmed on kohati üsna erinevad. Kõik kommentaarid ja täpsustused on teretulnud.
Mudelit 2002 Turbo esitles BMW AG esmakordselt laiemale avalikkusele 1973. aasta Frankfurdi autonäitusel. Tegu oli 2002 tii sedaani kerel ja tehnikal baseeruva 2-ukselise 5-kohalise sportautoga. 2002 Turbost sai esimene Euroopas seeriatootmises olnud turboga varustatud sõiduauto, ühtlasi oli ta ka esimene BMW poolt seerias toodetud turboga tänavasõiduauto. 2002 Turbo oli müügiedukuselt BMW jaoks pettumus, mistõttu 1973. aasta juulist kuni 1975. aasta juulini toodeti neid vaid 1672 eksemplari (neist 7 eksperimentaal ja testautot), seejärel tootmine lõpetati. Põhiliste põhjustena toodi eeskätt kõrget hinda ja ka kütusekulu. Kinnitamata andmetel mängis teatud rolli ka Saksamaa riiklike instantside surve, mis olid vastu 170hj arendava auto laiemale levikule. Võrdluseks niipalju, et näiteks 2002 sedaani toodeti 343 283 eksemplari ja 2002 tii sedaani 37 703 eksemplari. Ükski 2002 Turbo ei omanud USA turul müügiks vajalikke sertifikaate, enamik leidis esimese omaniku Vanast Maailmast, esikohal oli Saksamaa 624 autoga, teisena Itaalia 356 ja kolmandana Prantsusmaa 180 autoga, üks eksemplar siiski algselt USA-sse ka müüdi. Ka põhjanaaber Soome sai 2 uut 2002 Turbot, Rootsi osteti neid koguni 63. Kaheksa eksemplari algsed ostjad on teadmata, samuti puudub täpne informatsioon hetkeseisu kohta.
2002 Turbo baseerus, nagu mainitud, 2002 tii kaheukselisel kerel, millele olid lisatud nö. racing style esispoiler, koopalaiendid, antitiib ja veel mõned lisaelemendid. Kere mõõdud olid järgmised: pikkus 4229mm, laius 1588mm ja kõrgus 1422mm.
Mootorina kasutati vesijahutusega 2,0(1991cc) liitrist 4-silindrilist (2 klappi silindri kohta) SOCH-i, sama, mida 2002 ti-l, lisatud oli KKK (Kuhnle, Kopp & Kausch) turbo ning lisaks veel mõned muudatused. Tehase andmete järgi arendas mootor 170hj (126,8 kW) 5800rpm-i juures, ehk siis ca 40hj rohkem, kui tavaline 2002 tii. Maks. vääne 240nm 4000rpm-i juures, kompressioon 6.90:1. Kasutusel olid nii veidi modifitseeritud Kugelfischeri kui ka Schäferi mehaaniline pritse. Antud lahendused võimaldasid 1035kg tühimassiga autol jõuda 0-60mph 6,9 sekundiga, 0-100mph 22,1 sekundiga, veerandmiili ajaks oli 16,2 sekundit ning lõppkiiruseks anti 209 km/h. Kasutusel olid Getragi 4- ja 5-käigulised käigukastid.
Lisaks kerele ja mootorile oli modifikatsioone ka vedrustuses, pidurisüsteemis, interjööris ja mujal. Standardis oli olemas 40% LSD. Ees olid kasutusel ketaspidurid, taga trumlid (suuremad, kui tii-l). Standardis kasutati 5 Ŋ" laiusega velgi, soovi korral oli võimalik tellida 6 laiad turbo style veljed, mis tänapäeval on väga haruldased ja mida praktiliselt müügis pole. Rehvid olid 185/70 VR 13 nii ees kui taga.
2002 Turbot pakuti ainult kahes värvitoonis, Chamonix (valge, valmistati 1049) ja Polaris (hõbemetallik, valmistati 615), üksikeksemplaridena valmistati siiski ka veel Taiga (roheline metallik), Schwarz (must), Tampico (beezh), Inka (oranz), Pastellblau (sinine), Jadegrün (roheline) ja Verona (punane). Ühe toodetud eksemplari värvi kohta informatsioon puudub. Disainielementidena olid kasutusel Motorspordi kolmiktriibud külgedel ja esispoileril (BMW Motorsport GMBH loodi muide 2002 Turbo esitlusele eelnenud aastal, ehk siis 1972). Kõige esimestel mudelitel oli esispoileril ka tagurpidi shriftis kiri 2002 Turbo, mis peagi eemaldati. Turbo puhul oli enamik tavalise 2002 lisasid juba standardis või siis mõned ka lisadena saadaval, standardis olid olemas näiteks ka musta värvi nahast sportistmed ja sportrool. Tuningfirmad, sealhulgas ka Alpina, on pakkunud 2002 Turbole samuti erinevaid lisasid, alustades sportroolidest kuni kangemate turbodeni, kuid nende levik on siiski suhteliselt vähene.
1973 oli BMW AG jaoks väga mälestusväärne aasta. Täielikult avati uus peamaja Münchenis, uksed tehti lahti ka Põhja-Ameerikas, BMW oli Euroopa Vormel 2 meister, European Touring Car võistluste meister, mootorrataste division tähistas 500 000-nda ratta valmimist.
2002 Turbo sünd muutis selle aasta vaid meeldejäävamaks, kuigi olles ees oma ajast ja ostjaskonnast, ei täitnud temale pandud ootusi ja hääbus kiiresti, jäädes siiski alatiseks teatud sümboliks inimestele, kes hindavad hingega autosid.
Omaaegse manualiga saab tutvuda: [URL]http://www.hagen-racing.com/2002/manual/[/URL]
[img]http://www.hagen-racing.com/2002/pics/10.jpg[/img][img]http://www.hagen-racing.com/2002/pics/11.jpg[/img]
Fotod: Internet
Heas korras 2002 Turbot on üsna raske leida ja pakutavate maksumus on üsna krõbe. Eestis mulle teadaolevalt ühtegi 2002 Turbot ei ole, parandage kui eksin.
Selleks korraks kõik, loodetavasti keegi leidis eelnenust endale midagi huvitavat kõrva taha panna, loodan, et tulevikus võib klubi kodulehelt iga BMW mudeli kohta juba korralikku tutvustust lugeda, kel aega ja tahtmist võiks omalt poolt sellele kaasa aidata, uus koduleht pole enam mägede taga.
Margus /
[EMAIL]margus@hagen-racing.com[/EMAIL]
Alljärgnevad read ja esitatud andmed ei ole kindlasti absoluutne tõde, jutu kokkupanekul kasutasin põhiliselt erinevaid Interneti allikaid, neis esitatud andmed on kohati üsna erinevad. Kõik kommentaarid ja täpsustused on teretulnud.
Mudelit 2002 Turbo esitles BMW AG esmakordselt laiemale avalikkusele 1973. aasta Frankfurdi autonäitusel. Tegu oli 2002 tii sedaani kerel ja tehnikal baseeruva 2-ukselise 5-kohalise sportautoga. 2002 Turbost sai esimene Euroopas seeriatootmises olnud turboga varustatud sõiduauto, ühtlasi oli ta ka esimene BMW poolt seerias toodetud turboga tänavasõiduauto. 2002 Turbo oli müügiedukuselt BMW jaoks pettumus, mistõttu 1973. aasta juulist kuni 1975. aasta juulini toodeti neid vaid 1672 eksemplari (neist 7 eksperimentaal ja testautot), seejärel tootmine lõpetati. Põhiliste põhjustena toodi eeskätt kõrget hinda ja ka kütusekulu. Kinnitamata andmetel mängis teatud rolli ka Saksamaa riiklike instantside surve, mis olid vastu 170hj arendava auto laiemale levikule. Võrdluseks niipalju, et näiteks 2002 sedaani toodeti 343 283 eksemplari ja 2002 tii sedaani 37 703 eksemplari. Ükski 2002 Turbo ei omanud USA turul müügiks vajalikke sertifikaate, enamik leidis esimese omaniku Vanast Maailmast, esikohal oli Saksamaa 624 autoga, teisena Itaalia 356 ja kolmandana Prantsusmaa 180 autoga, üks eksemplar siiski algselt USA-sse ka müüdi. Ka põhjanaaber Soome sai 2 uut 2002 Turbot, Rootsi osteti neid koguni 63. Kaheksa eksemplari algsed ostjad on teadmata, samuti puudub täpne informatsioon hetkeseisu kohta.
2002 Turbo baseerus, nagu mainitud, 2002 tii kaheukselisel kerel, millele olid lisatud nö. racing style esispoiler, koopalaiendid, antitiib ja veel mõned lisaelemendid. Kere mõõdud olid järgmised: pikkus 4229mm, laius 1588mm ja kõrgus 1422mm.
Mootorina kasutati vesijahutusega 2,0(1991cc) liitrist 4-silindrilist (2 klappi silindri kohta) SOCH-i, sama, mida 2002 ti-l, lisatud oli KKK (Kuhnle, Kopp & Kausch) turbo ning lisaks veel mõned muudatused. Tehase andmete järgi arendas mootor 170hj (126,8 kW) 5800rpm-i juures, ehk siis ca 40hj rohkem, kui tavaline 2002 tii. Maks. vääne 240nm 4000rpm-i juures, kompressioon 6.90:1. Kasutusel olid nii veidi modifitseeritud Kugelfischeri kui ka Schäferi mehaaniline pritse. Antud lahendused võimaldasid 1035kg tühimassiga autol jõuda 0-60mph 6,9 sekundiga, 0-100mph 22,1 sekundiga, veerandmiili ajaks oli 16,2 sekundit ning lõppkiiruseks anti 209 km/h. Kasutusel olid Getragi 4- ja 5-käigulised käigukastid.
Lisaks kerele ja mootorile oli modifikatsioone ka vedrustuses, pidurisüsteemis, interjööris ja mujal. Standardis oli olemas 40% LSD. Ees olid kasutusel ketaspidurid, taga trumlid (suuremad, kui tii-l). Standardis kasutati 5 Ŋ" laiusega velgi, soovi korral oli võimalik tellida 6 laiad turbo style veljed, mis tänapäeval on väga haruldased ja mida praktiliselt müügis pole. Rehvid olid 185/70 VR 13 nii ees kui taga.
2002 Turbot pakuti ainult kahes värvitoonis, Chamonix (valge, valmistati 1049) ja Polaris (hõbemetallik, valmistati 615), üksikeksemplaridena valmistati siiski ka veel Taiga (roheline metallik), Schwarz (must), Tampico (beezh), Inka (oranz), Pastellblau (sinine), Jadegrün (roheline) ja Verona (punane). Ühe toodetud eksemplari värvi kohta informatsioon puudub. Disainielementidena olid kasutusel Motorspordi kolmiktriibud külgedel ja esispoileril (BMW Motorsport GMBH loodi muide 2002 Turbo esitlusele eelnenud aastal, ehk siis 1972). Kõige esimestel mudelitel oli esispoileril ka tagurpidi shriftis kiri 2002 Turbo, mis peagi eemaldati. Turbo puhul oli enamik tavalise 2002 lisasid juba standardis või siis mõned ka lisadena saadaval, standardis olid olemas näiteks ka musta värvi nahast sportistmed ja sportrool. Tuningfirmad, sealhulgas ka Alpina, on pakkunud 2002 Turbole samuti erinevaid lisasid, alustades sportroolidest kuni kangemate turbodeni, kuid nende levik on siiski suhteliselt vähene.
1973 oli BMW AG jaoks väga mälestusväärne aasta. Täielikult avati uus peamaja Münchenis, uksed tehti lahti ka Põhja-Ameerikas, BMW oli Euroopa Vormel 2 meister, European Touring Car võistluste meister, mootorrataste division tähistas 500 000-nda ratta valmimist.
2002 Turbo sünd muutis selle aasta vaid meeldejäävamaks, kuigi olles ees oma ajast ja ostjaskonnast, ei täitnud temale pandud ootusi ja hääbus kiiresti, jäädes siiski alatiseks teatud sümboliks inimestele, kes hindavad hingega autosid.
Omaaegse manualiga saab tutvuda: [URL]http://www.hagen-racing.com/2002/manual/[/URL]
[img]http://www.hagen-racing.com/2002/pics/10.jpg[/img][img]http://www.hagen-racing.com/2002/pics/11.jpg[/img]
Fotod: Internet
Heas korras 2002 Turbot on üsna raske leida ja pakutavate maksumus on üsna krõbe. Eestis mulle teadaolevalt ühtegi 2002 Turbot ei ole, parandage kui eksin.
Selleks korraks kõik, loodetavasti keegi leidis eelnenust endale midagi huvitavat kõrva taha panna, loodan, et tulevikus võib klubi kodulehelt iga BMW mudeli kohta juba korralikku tutvustust lugeda, kel aega ja tahtmist võiks omalt poolt sellele kaasa aidata, uus koduleht pole enam mägede taga.
Margus /
[EMAIL]margus@hagen-racing.com[/EMAIL]