1. leht 1-st

Käiguga maha pidurdamine

Postitatud: 15.09.2014 00:29 36
Postitas SyncKrog
Hei,

Ei teagi kohe kas küsimus veider või mitte aga huvi see tekitas. Endal harjumus käiguga pidurdada, üks hetk panin lihtsalt tähele, et polegi ammu pidurit tava olukordades kasutanud.. Sellest tekkis ka küsimus. Kas käiguga pidurdamisel on miinuseid, mille pärast oleks mõistlik käiguga mitte pidurdada? On see autole mingil viisil kahjulik või ei tohiks see kuidagi halb olla? Siin kohal tahan ka ära mainida, et minu puhul ei ole käiguga pidurdamine midagi sellist, et suure hoo pealt käik alla, sidur laksust lahti ja auto megapöördes. Pigem rahulikult, sujuvalt, ilma et auto mingisuguseid veidraid hääle tegema hakkaks või tee peal viskama. :lol:

Re: Käiguga maha pidurdamine

Postitatud: 15.09.2014 12:55 13
Postitas arnis
Käiguga pidurdamine on igatepidi kasulikum kui piduriklotsidega.
Kõige mugevam/mõistlikum on käiguga pidurdada nii, et käik
jääb samaks kuid mootori pöörded langevad (koos kiirusega).
Nõks enne kui mootor saavutab tühipöörded tuleks kas pidurdada
edasi madalama käiguga või mitte pidurdada enam.
Esimese käiguga ei pidurdata.
Mina isiklikult hoian mõistlikkuse printsiipi, 90-pealt viienda
käiguga kuni 45km/h (800rpm) ja sealt vajadusel veel kolmanda
käiguga (või teisega, kui tean, et saan sellega ka kiirendada).
Kui kolmas langeb miinimumi, siis võtan käigu välja.

Olenevalt mootorist võib lasta pöörded ka tühipööretele ja käiku
välja võtmata edasi veereda kuni rohelise tuleni vms. Kui aga
antud mootor tühipööretest hoogu üles ei saa mõistlikult, siis
pole mõtet antud olukorda tekitada.

Kõige ebamõistlikum on võtta käik välja, veereda ja viimasel
momendil pidurdada. Tuleks mitte unustada, et peale veeremist
pannakse käik jälle sisse. Mingit siduri säästmise juttu pole
kaine peaga võimalik arutada.
Piduriklotside/ketaste vahetussagedus sõltub sõidustiilist kordades.

Re: Käiguga maha pidurdamine

Postitatud: 15.09.2014 16:36 11
Postitas SyncKrog
Tänud sisuka vastuse eest, sain vähe targemaks! ;)

Re: Käiguga maha pidurdamine

Postitatud: 15.09.2014 17:13 01
Postitas Krr
Mina isiklikult manuaaliga sõites pidurdan hetkel sees oleva käigu miinimum piirini, enne kui detoneerima hakkab ja siis lükkan neutraali peale ja pidurdan lõpuni kasutades pidureid.
Seda siis selleks, et see väike kütusekulu ja pidurite säästmine ei tee minu silmis tasa siduri ja käigukasti liigendite kulumist. Mida rohkem sidurit ja käigukangi kasutada, seda rohkem ta kulub.
Pidurid töötavad ka kindlasti kauem ja paremini kui neid kasutada.
Enda autol on veljed alati piduriklotsi tolmuga koos. Aga pean ka tunnistama, et ei ole kunagi juhtunud, et pidurid peale jääks või, et supportid ära sureks. Pidureid mitte kasutades, aga võib nii juhtuda, et tihendid surevad ära.

Ehk pika jutu kokkuvõte on see, et käike ma alla ei vaheta, vaid sees oleva käiguga lasen nii kaua kui võimalik, detoneerima ei tohi lasta. See on kahemassilisele hoorattale eriti surmav.

Re: Käiguga maha pidurdamine

Postitatud: 15.09.2014 17:52 31
Postitas SyncKrog
Krr kirjutas:detoneerima ei tohi lasta. See on kahemassilisele hoorattale eriti surmav.
Ma ei saa päris täpselt aru, mida sa sellega mõtled, et "detoneerima ei tohi lasta"?

Re: Käiguga maha pidurdamine

Postitatud: 15.09.2014 20:25 29
Postitas Krr
St, et mootor ei tohi olla välja suremise äärel, jõuetu ja väriseda. Selle põhjustab liiga kõrge käik ja madalad pöörded.

Re: Käiguga maha pidurdamine

Postitatud: 16.09.2014 00:03 16
Postitas arnis
Midagi mootoril viga siis, sest korras diiselpõristaja ei karda
tühipöördeid kui käik on sees (ilma pidurit vajutamata).
Auto lihtsalt jääb minimaalse kiirusega veerema (~45km/h viiendaga).

Krr. Kas sa seda teadsid, et peale seda kui sa käigu välja võtad, oled
sa siiski sunnitud käigu uuesti sisse lükkama :)

Iseenesest tõesti, rapsida 5-4-3-2 küll pole mõtet, mingit erilist kasu ei saa.
Kineetiline energia kiirusel alla 40km/h on minimaalne. Ma küll paari sekundiga
peast välja ei võlu täpselt, kuid piduriklotse 40 pealt pidurdamiseni nulli
kulub umbkaudu samapalju kui 100 pealt 90 peale.

Re: Käiguga maha pidurdamine

Postitatud: 16.09.2014 01:27 04
Postitas Krr
Lisan nii igaks juhuks, et ei ole siin vaidlemas, vaid endal on sellised kogemused.
Ja diiselpõristajaid on nüüd manuaal kastiga olnud kokku kolm.
Golf 3 1,5 55kw kui mälu ei peta, ei tahtnud käiguga pidurdamist sootuks. Aga see masin ei olnud just parimas vormis ka.
1994 1,9TDI 66kw Passat oli selline loom, et vahet ei olnud mis käiku kasutad. Liikus omasoodu ikka edasi. Kuigi hoovõtmis omadused olid kõrge käiguga eriliselt uimased.
1998 Volvo V70 2,5TDI 103kw aga ei tahtnud viiendat alla 60-ne näha. Mootor oli hooldatud ja korras, on seda ka järgmise käes. Aga sellele masinale ei sobinud viies ei kiirendamiseks alla ~70-ne ja ei sobinud ka pidurdamiseks alla ~60ne. Sealt ka see kogemus, et maanteel pidurdasin viiendaga kuni ~ 60 ja siis käik välja.
Piduritega kas kiirus ~15km/h ja teine käik manöövri jaoks või seisma jäämiseni.

Re: Käiguga maha pidurdamine

Postitatud: 17.09.2014 22:09 36
Postitas prelude20
Noh jah aga mis see suur sääst on siis lõpuks? Säästan pigipesult ja klotsidelt aga lõpuks on taga supordid roostes kinni ja kettad samamoodi korrosooni all?. Kodus ka üks säästukunn mõtles ,et nii hea ja odav kuniks tuli töökojast arve 4x supordid, klotsid , käspidurisüsteem. Lisaks on tundlikud sellele ka veel vanemad audid, enamus japsid.
Kõige targem on tunnetada ära mis on auto jaoks optimaalne.

Re: Käiguga maha pidurdamine

Postitatud: 17.09.2014 22:43 37
Postitas Tauri_J
ega nüüd koguaeg käiguga ei pidurda et kolvid kinni jääksid ja kettad roostetama hakkaksid. :lol:

Re: Käiguga maha pidurdamine

Postitatud: 18.09.2014 00:33 51
Postitas SyncKrog
Tauri_J kirjutas:ega nüüd koguaeg käiguga ei pidurda et kolvid kinni jääksid ja kettad roostetama hakkaksid. :lol:
Ma mõtlen ka, jutt kisub selliseks nagu pidureid ei rakendataks KORDAGI kui käiguga pidurdamises jutt käib.. :lol:

Re: Käiguga maha pidurdamine

Postitatud: 27.09.2014 14:40 44
Postitas pancho villa
Krr kirjutas:Mina isiklikult manuaaliga sõites pidurdan hetkel sees oleva käigu miinimum piirini, enne kui detoneerima hakkab ja siis lükkan neutraali peale ja pidurdan lõpuni kasutades pidureid.
Seda siis selleks, et see väike kütusekulu ja pidurite säästmine ei tee minu silmis tasa siduri ja käigukasti liigendite kulumist. Mida rohkem sidurit ja käigukangi kasutada, seda rohkem ta kulub.
Pidurid töötavad ka kindlasti kauem ja paremini kui neid kasutada.
ma arvan, et auto on sõitmiseks ja mitte pedereerimiseks. õhtuti lükkad ikka pukkide peale, et vedrud puhkaks?

Re: Käiguga maha pidurdamine

Postitatud: 27.09.2014 22:45 34
Postitas Krr
Milleks sellist isiklikku rämpsu on vaja toota? Sõida oma autoga kuidas soovid ja tee sellega mis tahad.
Ajas midagi keema, et keegi hoolib/hoolitseb oma auto eest?

Re: Käiguga maha pidurdamine

Postitatud: 28.09.2014 09:33 35
Postitas ooDDoo
Käiguga pidurdavad absoluutselt kõik taksojuhid kellel manuaaal kast. Kellel atm lykkavad fooritaga neutraalile. See selleks et säästa kytet. Tuhikäigul mootor tarbib kytet käiguga pidurdades mitte(välja arvatud karbussiga mootorid mis võtavad ka käiguga pidurdades bensiini) .Tahad täpsemalt teada kysi mõne taksojuhi käest. Elukogemust ei anna valemitega arvutada.

Re: Käiguga maha pidurdamine

Postitatud: 28.09.2014 10:03 16
Postitas pancho villa
Krr kirjutas: Ajas midagi keema, et keegi hoolib/hoolitseb oma auto eest?
ei aga suht absurd on rääkida, kuidas käiguliigendid ja sidur kuluvad kasutamisega kuid pidurid kestavad kauem, kui neid rohkem kasutada. igiliikur leiutatud.

ooddoo kellele su postitus suunatud oli?

Re: Käiguga maha pidurdamine

Postitatud: 28.09.2014 10:12 56
Postitas ooDDoo
Minu vastus polnud konkreetselt kellelegi suunatud. Tavainimene võiks lihtsalt normaalselt sõita . Mitte paanilisel käike alla laksida nagu taksojuht . Kui see euro on nii määrav mis sellega päevas võidab siis äkki tuleks palka juurde kysida.

Re: Käiguga maha pidurdamine

Postitatud: 28.09.2014 21:20 18
Postitas m2x
Ok, ma annan kah oma paar grammi õli tulle.
Ma olen enda puhul täheldanud, et suudan sõita küttekulu keskmiseks umbestäpselt sama, mis teised "ökosõitu" harrastavad inimesed. Kas seejuures ökotan? No ega vist.
Minu puhul on huvitav element see, et vajadusel vajutan auto piirajasse, teisel momendil lasen aga rahulikult käik sees mitusada meetrit kulgeda. Igasugune käiguga/piduriga pidurdamine ei tohiks olla juhil raudreeglina "5-4-3-2-pidur. Kõige olulisem on olukorrataju. Kui on olukord, kus vajutamine lihtsalt ei oma mõtet (a la 250 meetri pärast istud järgmise auto sabas oodates rohelist), siis ei vajuta ka, kulgeb lihtsalt vaikselt edasi.
Oluline märksõna on sujuvus- selleks aga peab olema hea oskus liiklust hinnata ja sellele vastavalt reageerida. Seda peab aga suutma teha rohkem kui 50 meetrit enda ette, teatud kohtades tuleb oluliselt kasuks ka reaalse asukoha tundmine. Paljud juhid linnapildis sellele tasemele kunagi ei küündi ja ega ei pürgigi...
Lisaks ei lase mina kunagi käiguga pidurdades pöördeid alla sellise, et auto sellelt pöördelt normaalselt edasi ei suuda minna (praeguse masinaga kusagil vahemikku 1400-1600), välja arvatud juhul, kui ma tean kindlalt, et pean peatuma. Vastasel juhul olen kolmanda käiguga kusagil 1200 pöörde peal, kus R4 kahte tonni enam eriti edasi ei vea ja järsku tekib võimalus edasi liikuda ja ma olen tegelikult ennast juba "üle ökotanud", kuna pean edasi liikumiseks käigu üles vahetama, mis ei käi enam ökosõidu raamidesse. 800rpm peale lasta nagu keegi mainis... nomaitea, 100kw+ R6 diisliga ehk küll jah. Bensukal tõmbab 900 pealt ahmima juba.

:shock: Taksojuhid sõidavad ökolt? Need raipenahad on tavaliselt kõige kõvemad kiirendajad linna vahel üldse. Klientidega sõidavad vähe rahulikumalt.

Re: Käiguga maha pidurdamine

Postitatud: 08.10.2014 15:24 11
Postitas Arni
Minu 3.0 disla lihtsalt jumaldas käiguga pidurdamist.

Re: Käiguga maha pidurdamine

Postitatud: 09.10.2014 13:14 38
Postitas oo7
Käiguga pidurdamine on ok, kuid alla 3nda ei soovita raiuda. Nimelt kipub just 2. käigu sünkronisaator otsa saama, sest see saab kõige rohkem vatti tavaliselt ja tulemus on see, et lõpuks käib 2. käik raginaga sisse.

Eelkõnelejale, kes mõtleb mingist taksojuhi-külamehe-sõber-seal-tegi loogika järgi, siis lihtsalt käik väljas veeredes on auto kütusekulu ~1-2L sajale, käiguga pidurdades aga 0. Siit ei olegi midagi mõelda rohkem :lol:

NB! Kui auto veereb vabalt, siis veereb see kaugemale, kui käik sees. Seega mäest alla, eeldusel et all pole vaja hoogu maha võtta on kasulik veereda käik väljas ;)