TSI: E39 E38 lisaveepumba parandamine
Postitatud: 13.10.2011 14:27 26
E39 E38 lisaveepumba parandamine
Väga levinud probleem, mis jääb tavakasutajale nähtamatuks (ükski lambike põlema ei lähe).
Kerge viis avastada: Jaheda ilmaga ja sooja seisva mootoriga (peale sõitu) vajutada REST nuppu (süüde 0 või 1). Kui hakkab puhuma sooja ja esimese minuti jooksul soe muutub külmaks, siis elektriline pump ei tööta ja jahutusvedelik ei liigu.
Põhjus: harjad ei anna kontakti või on grafiiditolm kõik lühisesse ajanud (tavaliselt viimane juhtub mõned aastad enne harjade lõppemist)
Lahendusviisid: uus pump, kasutatud uus pump (töökorras?), enda pump korda teha (ainult hooldada või leida uued harjad).
Eesolevas TSI's võtsin asja lahti ja avastasin, et harjad vajavad lihtsalt väikest korrastamist. Kui harjad on surnuks kulunud, tuleb leida teised (kasvõi täiesti teistsuguselt mootorilt ja õigesse mõõtu lihvida). Kui harjad on nii kulunud, et L täht on kadunud (pildil on alles veel 3 sümbolit), siis oleks targem asendus leida.
Vajalikud tööriistad
Torx 10, multimeeter, standardsed kruvikeerajad vooliku klambrite maha keeramiseks ja kangutamiseks, vatipulgad, igaks juhuks võiks olla jahutusvedeliku varu.
Aega kulub pumba hooldamiseks alates paarist tunnist. Täieliku ebaõnnestumine puhul, võib katkise asja tagasi panna ja autoga uue otsingule sõita. Näpunäide: Labasid pole mõtet tagasi panna, nad takistavad riknenud mootori puhul jahutusvedeliku iseeneslikku aeglast liikumist salongiradikasse.
1) Eemalda lisaveepumba ja klappide mehhanism autolt: 2 pistikut, 3 voolikut (jahutusvedelikku tuleb tsipa, ülejäänud korgid hoia kinni)
2) Puhasta seade õli-tolmu kihist (5min). Lisaks enne avamist on kindluse mõttes vajalik torxi kruvide augukesed teravama asjaga puhtaks teha (vastasel juhul võib kruvi/keerajat rikkuda)

3) Eemalda plastklamber mootori ümbert ja keera neli torxi lahti.

Pildil on näha nüüd seda osa, millega vedelik kokku puutub. Keskel on näha, kuidas magneti külge kleepunud metallipuru. Loomulikult kõik detailid (eriti tihendi ümbrus) puhastada, alkoholi või muu lahja vahendiga. NB! Pruuni värvi detaile (pildil X) mitte pigistada, kangutada, peksta, see materjal on habras.
4) Nüüd peab mootorit lahti kangutama. Pildil A ja B. Kangutada A'sid on kerge, B'dega on rohkem jama. Pärast mõtlemistööd mõistsin, et vastava jämedusega lapiku keerajaga saab niimoodi lahti (arvestada, et kruvika võib puruks väänata, leida midagi odavat või mittepurunevat)

5) Kui vähemalt A'd on kangutatud, võib hakata lahti tõmbamist teostada. Minul läks paar minti aega, aga ma oletan, et sellega võib kauem minna. Probleem peaks olema selles, et harjad (pildil D) lähevad vastu neile ette jäävat laagrit, millest nemad peavad jõuga tõmmates üle hüppama (pildil Y). Kuid lõpuks avaneb selline vaatepilt

6) Kui B'd on samuti lahti, tuleb kest probleemivabalt lahti ja kogu moos ongi lahti.
Loogiline on nüüd see, et kogu see pudru tuleks ära puhastada vatitikkude, kaltsude, alkoholi ja mingi harjakese abil. Erilist tähelepanu puhastamisel tuleks pöörata rootori küljes olevate klemmide pinnale, mida harjad alalõpmata hõõruvad. Mina puhastasin alkoholiga. Läikima nad ei pea, aga puru jääda ei tohi.

Lisaks tähele panna, et pisike pulk (pildil E) ära ei kaoks ja kokku pannes, tagasi läheks õigesse kohta.
Märkasin, et kui juhtme, mis on harja küljes, võib kokku pannes jätta kahte moodi - sellest oleneb, kui kaugele hari liigub. Mina otsustasin, et jätaks kindlasti nii, et ei oleks serva taga kinni (pildil F), sest äkki serva taha jätmine hiljem kisub harja eemale (pildil G).
7) Nüüd kui puhastatud (oletame, et sinul on harjad veel olemas mingilgi määral ja ilma kestata proovimisel nad puutuvad kokku klemmidega), tahaks asja kokku panna, aga jälle see laager.
Mina proovisin nii ja naa, lõpuks lahendasin asja niitidega.

Niit jookseb ümber harja. Sel juhul saab niiti pingul hoides harju eemal hoida, kuni viimase momendini, kus niidi saab lahti lasta ja vedru harjad kokku pigistab (5-10min)

8) Ja lõpuks tuleb nagad tagasi lükata. Võimalusel nii, et loksumisi ei jääks. Mul üks murdus, aga pole midagi.
NB: Enne nagade lükkamist, veendu, et see seib (pildil C) on mootori sees. Lisaks võib käega ajada mootorit ringi ja isegi proovida 12V olemasolul (võib valmistada ajutised juhtmed ja ettevaatlikult, mitte lühisesse ajades proovida pöördesse ajada). NB, mootorit kinni hoida, paneb jooksu. Proovida võiks kümmekond korda, et igas positsioonis hakkaks uuesti liikuma.
Ise lükkasin nagad näpitsa otstega kinni. Mingi pisike loks jäi, aga pole vast hullu. Mootoril olid ka tihendid, et vett sisse ei pääseks.
9) Kinnitada mootor tagasi 4 torxiga. Mitte unustada puhastatud tihendit ja plastklambrit, mis hoidis mootori kestast kinni.
10) Kinnita seade autole külge, tee jahutusvedeliku kork lahti ja veendu, et seda liiga vähe pole. Käivita mootor, jälgi temperatuuri. Tee väike proovisõit. Proovi nüüd, kas seisva mootoriga, süüde näiteks 1 peal, saab REST nupu kasutamisel püsivalt sooja salongi? Kui REST ei käivitu, on mõni tingimus täitmata (mootor jahe näiteks). Proovi siis süüde 2 peal, seisva mootoriga, peaks ka töötama. Kraadid põhja ja peaks tulema kogu aeg sooja.
Ise veel huvi pärast avasin klapid ka, kuigi probleeme pole esinenud. Mingit üllatust ei saanud, klapid olid puhtad. Et aga kokku panna, oli vaja jälle 5 minti õli-tolmu segu strateegilistest kohtadest ära võtta. Klapid võivad olla ka teise konstruktsiooniga. Kui klapid ei funka või kumm katki (teisel disainil, mitte nagu piltidel), siis oleks hea mõte asendada töötavaga. Mittetöötavad klapid väljendavad ennast sellega, et ei saa külma/kuuma vasakust/paremast/mõlemast poolest.
Kui sinul jamab salongi ventilatsiooniõhu temperatuur (talvel jahe, suvel soe), siis just need klapid ongi sulle huvipakkuvad. Ka neid saaks kontrollida multimeetriga. Kui takistus on kümnekonna oomi juures, siis peaks elektriline pool elus olema. Kui mitte, siis neid enam minuteada taastada ei saa (katki hõõrutud). Kui takistus on mõlemal väike, siis puhastamisest peaks tolku olema küll.
Mina olen isiklikult kahel autol asja korda saanud. Üks on juba aasta sõitnud, teine kuu aega. REST funktsiooni saab nautida täiel määral. Eriti lõbus on talvel, kui õues külm.
Kõige positiivsem on see, et nii kui mootor soojaks saab, saab ka salongi päris kiiresti soojaks.
Otsisõnad:
lisaveepump, lisa veepump, lisavee pump, elektriline jahutusvedeliku pump, auxiliary water pump, aux waterpump, 64 11 8 375 237, 64 11 8 374 994
Väga levinud probleem, mis jääb tavakasutajale nähtamatuks (ükski lambike põlema ei lähe).
Kerge viis avastada: Jaheda ilmaga ja sooja seisva mootoriga (peale sõitu) vajutada REST nuppu (süüde 0 või 1). Kui hakkab puhuma sooja ja esimese minuti jooksul soe muutub külmaks, siis elektriline pump ei tööta ja jahutusvedelik ei liigu.
Põhjus: harjad ei anna kontakti või on grafiiditolm kõik lühisesse ajanud (tavaliselt viimane juhtub mõned aastad enne harjade lõppemist)
Lahendusviisid: uus pump, kasutatud uus pump (töökorras?), enda pump korda teha (ainult hooldada või leida uued harjad).
Eesolevas TSI's võtsin asja lahti ja avastasin, et harjad vajavad lihtsalt väikest korrastamist. Kui harjad on surnuks kulunud, tuleb leida teised (kasvõi täiesti teistsuguselt mootorilt ja õigesse mõõtu lihvida). Kui harjad on nii kulunud, et L täht on kadunud (pildil on alles veel 3 sümbolit), siis oleks targem asendus leida.
Vajalikud tööriistad
Torx 10, multimeeter, standardsed kruvikeerajad vooliku klambrite maha keeramiseks ja kangutamiseks, vatipulgad, igaks juhuks võiks olla jahutusvedeliku varu.
Aega kulub pumba hooldamiseks alates paarist tunnist. Täieliku ebaõnnestumine puhul, võib katkise asja tagasi panna ja autoga uue otsingule sõita. Näpunäide: Labasid pole mõtet tagasi panna, nad takistavad riknenud mootori puhul jahutusvedeliku iseeneslikku aeglast liikumist salongiradikasse.
1) Eemalda lisaveepumba ja klappide mehhanism autolt: 2 pistikut, 3 voolikut (jahutusvedelikku tuleb tsipa, ülejäänud korgid hoia kinni)
2) Puhasta seade õli-tolmu kihist (5min). Lisaks enne avamist on kindluse mõttes vajalik torxi kruvide augukesed teravama asjaga puhtaks teha (vastasel juhul võib kruvi/keerajat rikkuda)
3) Eemalda plastklamber mootori ümbert ja keera neli torxi lahti.
Pildil on näha nüüd seda osa, millega vedelik kokku puutub. Keskel on näha, kuidas magneti külge kleepunud metallipuru. Loomulikult kõik detailid (eriti tihendi ümbrus) puhastada, alkoholi või muu lahja vahendiga. NB! Pruuni värvi detaile (pildil X) mitte pigistada, kangutada, peksta, see materjal on habras.
4) Nüüd peab mootorit lahti kangutama. Pildil A ja B. Kangutada A'sid on kerge, B'dega on rohkem jama. Pärast mõtlemistööd mõistsin, et vastava jämedusega lapiku keerajaga saab niimoodi lahti (arvestada, et kruvika võib puruks väänata, leida midagi odavat või mittepurunevat)
5) Kui vähemalt A'd on kangutatud, võib hakata lahti tõmbamist teostada. Minul läks paar minti aega, aga ma oletan, et sellega võib kauem minna. Probleem peaks olema selles, et harjad (pildil D) lähevad vastu neile ette jäävat laagrit, millest nemad peavad jõuga tõmmates üle hüppama (pildil Y). Kuid lõpuks avaneb selline vaatepilt
6) Kui B'd on samuti lahti, tuleb kest probleemivabalt lahti ja kogu moos ongi lahti.
Loogiline on nüüd see, et kogu see pudru tuleks ära puhastada vatitikkude, kaltsude, alkoholi ja mingi harjakese abil. Erilist tähelepanu puhastamisel tuleks pöörata rootori küljes olevate klemmide pinnale, mida harjad alalõpmata hõõruvad. Mina puhastasin alkoholiga. Läikima nad ei pea, aga puru jääda ei tohi.
Lisaks tähele panna, et pisike pulk (pildil E) ära ei kaoks ja kokku pannes, tagasi läheks õigesse kohta.
Märkasin, et kui juhtme, mis on harja küljes, võib kokku pannes jätta kahte moodi - sellest oleneb, kui kaugele hari liigub. Mina otsustasin, et jätaks kindlasti nii, et ei oleks serva taga kinni (pildil F), sest äkki serva taha jätmine hiljem kisub harja eemale (pildil G).
7) Nüüd kui puhastatud (oletame, et sinul on harjad veel olemas mingilgi määral ja ilma kestata proovimisel nad puutuvad kokku klemmidega), tahaks asja kokku panna, aga jälle see laager.
Mina proovisin nii ja naa, lõpuks lahendasin asja niitidega.
Niit jookseb ümber harja. Sel juhul saab niiti pingul hoides harju eemal hoida, kuni viimase momendini, kus niidi saab lahti lasta ja vedru harjad kokku pigistab (5-10min)
8) Ja lõpuks tuleb nagad tagasi lükata. Võimalusel nii, et loksumisi ei jääks. Mul üks murdus, aga pole midagi.
NB: Enne nagade lükkamist, veendu, et see seib (pildil C) on mootori sees. Lisaks võib käega ajada mootorit ringi ja isegi proovida 12V olemasolul (võib valmistada ajutised juhtmed ja ettevaatlikult, mitte lühisesse ajades proovida pöördesse ajada). NB, mootorit kinni hoida, paneb jooksu. Proovida võiks kümmekond korda, et igas positsioonis hakkaks uuesti liikuma.
Ise lükkasin nagad näpitsa otstega kinni. Mingi pisike loks jäi, aga pole vast hullu. Mootoril olid ka tihendid, et vett sisse ei pääseks.
9) Kinnitada mootor tagasi 4 torxiga. Mitte unustada puhastatud tihendit ja plastklambrit, mis hoidis mootori kestast kinni.
10) Kinnita seade autole külge, tee jahutusvedeliku kork lahti ja veendu, et seda liiga vähe pole. Käivita mootor, jälgi temperatuuri. Tee väike proovisõit. Proovi nüüd, kas seisva mootoriga, süüde näiteks 1 peal, saab REST nupu kasutamisel püsivalt sooja salongi? Kui REST ei käivitu, on mõni tingimus täitmata (mootor jahe näiteks). Proovi siis süüde 2 peal, seisva mootoriga, peaks ka töötama. Kraadid põhja ja peaks tulema kogu aeg sooja.
Ise veel huvi pärast avasin klapid ka, kuigi probleeme pole esinenud. Mingit üllatust ei saanud, klapid olid puhtad. Et aga kokku panna, oli vaja jälle 5 minti õli-tolmu segu strateegilistest kohtadest ära võtta. Klapid võivad olla ka teise konstruktsiooniga. Kui klapid ei funka või kumm katki (teisel disainil, mitte nagu piltidel), siis oleks hea mõte asendada töötavaga. Mittetöötavad klapid väljendavad ennast sellega, et ei saa külma/kuuma vasakust/paremast/mõlemast poolest.
Kui sinul jamab salongi ventilatsiooniõhu temperatuur (talvel jahe, suvel soe), siis just need klapid ongi sulle huvipakkuvad. Ka neid saaks kontrollida multimeetriga. Kui takistus on kümnekonna oomi juures, siis peaks elektriline pool elus olema. Kui mitte, siis neid enam minuteada taastada ei saa (katki hõõrutud). Kui takistus on mõlemal väike, siis puhastamisest peaks tolku olema küll.
Mina olen isiklikult kahel autol asja korda saanud. Üks on juba aasta sõitnud, teine kuu aega. REST funktsiooni saab nautida täiel määral. Eriti lõbus on talvel, kui õues külm.
Kõige positiivsem on see, et nii kui mootor soojaks saab, saab ka salongi päris kiiresti soojaks.
Otsisõnad:
lisaveepump, lisa veepump, lisavee pump, elektriline jahutusvedeliku pump, auxiliary water pump, aux waterpump, 64 11 8 375 237, 64 11 8 374 994