E65 LED-rõngad
Postitatud: 24.05.2020 19:47 06
Originaalrõngaste asendamine on vastuoluline teema. Mõne arvates on algne hõõglamp kõige ilusam. Ma ei vaidle vastu, aga tahtsin ikkagi proovida. Etteruttavalt ütlen, et viimase lahendusega võib jätta toimima vana hõõglambi ka. Autoks on 2008a E65, kurvituledega ja LM2 mooduliga
Esimene proov, päikese käes:

Ühele tulele oli mingi nipiga veeloik keset klaasi sisse ära kuivanud ja teine oli ka poleerimisest hoolimata 12a vana välimusega. Lisaks põlesid rõngaste pirnid regulaarselt kord aastas läbi ja nende vahetamine eeldas niikuinii esiotsa lammutamist.
Niisiis plaan oli kindlasti klaasid vahetada ja töö käigus otsustada, kas panna led rõngad või jätta vana hõõglamp. Juhul kui tulevad LED-rõngad, siis kodeerida auto päevasõidutulede peale. St, tulete lüliti on A-asendis ja valge ilmaga põlevad ainult rõngad ja auto ise lülitab lähitulede peale valgusanduri järgi. Originaalrõngad on liiga tuhmid, et seda funktsiooni kasutada.
Aliexpressist ostetud tuled olid kirjade järgi just E65-l mõeldud. Siiski põlenuks toiteplokid maha lühikese ajaga kui ma oleks need otse rõngaste hõõglambi asemele ühendanud. Asi on selles, et E65 reguleerib ise tulede toitepinget nii, et need oleks süsteemi pingest sõltumata sama heledusega. E65 teeb PWM-i 50Hz sagedusega ja pildilt on näha, mida see tähendab. LED-i toiteplokk seda ei kannata. Minu auto reguleerib pinge efektiivväärtuse 12V peale, aga seda peaks saama muuta. Miskipärast on hiinlased kasutanud siniseid LED-elemente ja selle katnud kollase silikooniga, et saada külm valge valgus.
Rõnga toitepinge töötava mootoriga:

Tegin RC-filtri vahele, mis silub pulseeriva pinge. Selleks simuleerisin filtrit eelnevalt arvutis ja katse-eksituse meetodil valisin sobivad komponendid. Takisti ja diood on igaks juhuks. Takistid piiravad kondensaatorite laadimisvoolu igaks juhuks ja diood välistab kondensaatorite tühjenemise mingi võõra tarbija poolt (kui seal süsteemis on mõni asi veel sama juhtme küljes, seda ma ei tea). 24-oomine takisti on kahe rõnga ekvivalent.
FIltri simulatsioon:

Esistange eemaldamise õpetus on Youtubes olemas, nii et seda kordama ei hakka. Tule klaaside eemaldamiseks soovitati kuumapuhurit, ahjus kuumutamist või klaaside lõikamist. Ma proovisin kuumapuhuriga ja saunalaval 90-kraadiga pool tundi, aga see liim ei muutunud pehmeks. Vb 2008a autol kasutati mingit eriti kuumakindlat segu. Jäi üle ainult lõikamine või jootekolviga sulatamine. Kasutasin minifreesi ja u poole tunniga sai ühe tule ring tehtud. Tuleb ettevaatlik olla, et freesiga liiga sügavalt ei lõika ja suunatule sisemist läbipaistvat plastikut ei kahjusta.
Hoopis tüütum oli eemaldada tule külge jäänud klaasi osa. Selle lõikasin freesiga u 4cm juppideks ja tangidega kangutasin korpuse küljest lahti. Võttis rohkem aega kui esialgne lõikamine. Minifrees oli 45W juhtmega toiteploki külge käiv. Akuga tööriist jääb siin nõrgaks.


Soovitan kohe proovida uut klaasi ja puhastada vana liimi vähemalt nii palju korpuse küljest, et uus klaas hästi ette istuks.
Soovitan lambi sisu katsuda ainult kummikinnastega. Mina seda ei teinud ja läikiva osa peale jäid sõrmejäljed, mida on raske eemaldada. Lisaks eemaldamisel kriipis pehme lapp seda pinda.
Edasi paistis kõik lihtne – kinnitada rõngad ja nende toiteplokid ja ongi valmis. Tegelikult nüüd läks keeruliseks. Kõigepealt eemaldasin originaalrõngad ja siis selgus, et LED-e pole millegi külge fikseerida. Panin törtsu kuuma liimi üles ja alla ning rõnga sellega kinni. Nii jäid rõngad kõõrdi vaatama ja ma ei usaldanud kuuma liimi ka lõpuni. Äkki päikese käes muutub pehmeks ja silmad vajuvad jälle kõõrdi, kui ma need ka praegu otseks panen.
Originaalrõngad:

Järgmine mõte oli liimida need originaalrõngaste peale, siis vähemalt on suund õige. Tegin ka selle variandi ära ja tulemus on all pildil näha. Valgusvoog oli ilus, aga lähedalt ja eriti küljelt seda liimitööd vaadata oli kole.
LED-rõngas originaalrõnga peal:

LED-rõngas originaalrõnga peal koos ksenooniga:

Järgmisel hommikul tuli geniaalne mõte – võtta LED-rõngaste seest LED osa välja ja liimida see hoopis originaalrõngaste taha. Nii saab jätta rõngad alles ja need on ka täiesti kasutatavad algsel kujul. Õnneks tuli kuum liim rõngaste pealt kergelt maha ja LED-i eemaldamine korpusest oli ka lihtne, sest hiinlased polnud raatsinud liimi selle peale kulutada. Suurema rõnga liimiiseks tuli musta plastikut natuke lõigata, muidu ei mahunud rõnga otsad ära. Rõnga otsasid ühendav plastik tuli samuti ära lõigata.
Tulemus lähedalt vaadates jäi parem, aga valgusvoog jällegi kahetisi emotsioone tekitav. Nimelt originaalrõngas murrab valgust kuidagi eriliselt. Sõltuvalt vaataja asukohast, tundub koguaeg, et mingi osa rõngast on kustunud. Fotodelt see välja ei tule. Valgusvoog oli ka natuke nõrgem, aga pigem see mulle isegi meeldis.
Elektriliselt ühendus LED-rõngaste toiteplokk originaalpirni juhtme külge. Kui jätta vana pirn sisse ja teha ühendus nii, et see on näiteks ksenooni august ligipääsetav, siis saab hõõgpirni ja LED-rõnga ümber ühendada tuld eemaldamata. St hakata taas vana hõõguvat rõngast kasutama kui LED ikkagi ei meeldi.
Lõpptulemus jäi selline:





Esimene proov, päikese käes:

Ühele tulele oli mingi nipiga veeloik keset klaasi sisse ära kuivanud ja teine oli ka poleerimisest hoolimata 12a vana välimusega. Lisaks põlesid rõngaste pirnid regulaarselt kord aastas läbi ja nende vahetamine eeldas niikuinii esiotsa lammutamist.
Niisiis plaan oli kindlasti klaasid vahetada ja töö käigus otsustada, kas panna led rõngad või jätta vana hõõglamp. Juhul kui tulevad LED-rõngad, siis kodeerida auto päevasõidutulede peale. St, tulete lüliti on A-asendis ja valge ilmaga põlevad ainult rõngad ja auto ise lülitab lähitulede peale valgusanduri järgi. Originaalrõngad on liiga tuhmid, et seda funktsiooni kasutada.
Aliexpressist ostetud tuled olid kirjade järgi just E65-l mõeldud. Siiski põlenuks toiteplokid maha lühikese ajaga kui ma oleks need otse rõngaste hõõglambi asemele ühendanud. Asi on selles, et E65 reguleerib ise tulede toitepinget nii, et need oleks süsteemi pingest sõltumata sama heledusega. E65 teeb PWM-i 50Hz sagedusega ja pildilt on näha, mida see tähendab. LED-i toiteplokk seda ei kannata. Minu auto reguleerib pinge efektiivväärtuse 12V peale, aga seda peaks saama muuta. Miskipärast on hiinlased kasutanud siniseid LED-elemente ja selle katnud kollase silikooniga, et saada külm valge valgus.
Rõnga toitepinge töötava mootoriga:

Tegin RC-filtri vahele, mis silub pulseeriva pinge. Selleks simuleerisin filtrit eelnevalt arvutis ja katse-eksituse meetodil valisin sobivad komponendid. Takisti ja diood on igaks juhuks. Takistid piiravad kondensaatorite laadimisvoolu igaks juhuks ja diood välistab kondensaatorite tühjenemise mingi võõra tarbija poolt (kui seal süsteemis on mõni asi veel sama juhtme küljes, seda ma ei tea). 24-oomine takisti on kahe rõnga ekvivalent.
FIltri simulatsioon:

Esistange eemaldamise õpetus on Youtubes olemas, nii et seda kordama ei hakka. Tule klaaside eemaldamiseks soovitati kuumapuhurit, ahjus kuumutamist või klaaside lõikamist. Ma proovisin kuumapuhuriga ja saunalaval 90-kraadiga pool tundi, aga see liim ei muutunud pehmeks. Vb 2008a autol kasutati mingit eriti kuumakindlat segu. Jäi üle ainult lõikamine või jootekolviga sulatamine. Kasutasin minifreesi ja u poole tunniga sai ühe tule ring tehtud. Tuleb ettevaatlik olla, et freesiga liiga sügavalt ei lõika ja suunatule sisemist läbipaistvat plastikut ei kahjusta.
Hoopis tüütum oli eemaldada tule külge jäänud klaasi osa. Selle lõikasin freesiga u 4cm juppideks ja tangidega kangutasin korpuse küljest lahti. Võttis rohkem aega kui esialgne lõikamine. Minifrees oli 45W juhtmega toiteploki külge käiv. Akuga tööriist jääb siin nõrgaks.


Soovitan kohe proovida uut klaasi ja puhastada vana liimi vähemalt nii palju korpuse küljest, et uus klaas hästi ette istuks.
Soovitan lambi sisu katsuda ainult kummikinnastega. Mina seda ei teinud ja läikiva osa peale jäid sõrmejäljed, mida on raske eemaldada. Lisaks eemaldamisel kriipis pehme lapp seda pinda.
Edasi paistis kõik lihtne – kinnitada rõngad ja nende toiteplokid ja ongi valmis. Tegelikult nüüd läks keeruliseks. Kõigepealt eemaldasin originaalrõngad ja siis selgus, et LED-e pole millegi külge fikseerida. Panin törtsu kuuma liimi üles ja alla ning rõnga sellega kinni. Nii jäid rõngad kõõrdi vaatama ja ma ei usaldanud kuuma liimi ka lõpuni. Äkki päikese käes muutub pehmeks ja silmad vajuvad jälle kõõrdi, kui ma need ka praegu otseks panen.
Originaalrõngad:

Järgmine mõte oli liimida need originaalrõngaste peale, siis vähemalt on suund õige. Tegin ka selle variandi ära ja tulemus on all pildil näha. Valgusvoog oli ilus, aga lähedalt ja eriti küljelt seda liimitööd vaadata oli kole.
LED-rõngas originaalrõnga peal:

LED-rõngas originaalrõnga peal koos ksenooniga:

Järgmisel hommikul tuli geniaalne mõte – võtta LED-rõngaste seest LED osa välja ja liimida see hoopis originaalrõngaste taha. Nii saab jätta rõngad alles ja need on ka täiesti kasutatavad algsel kujul. Õnneks tuli kuum liim rõngaste pealt kergelt maha ja LED-i eemaldamine korpusest oli ka lihtne, sest hiinlased polnud raatsinud liimi selle peale kulutada. Suurema rõnga liimiiseks tuli musta plastikut natuke lõigata, muidu ei mahunud rõnga otsad ära. Rõnga otsasid ühendav plastik tuli samuti ära lõigata.
Tulemus lähedalt vaadates jäi parem, aga valgusvoog jällegi kahetisi emotsioone tekitav. Nimelt originaalrõngas murrab valgust kuidagi eriliselt. Sõltuvalt vaataja asukohast, tundub koguaeg, et mingi osa rõngast on kustunud. Fotodelt see välja ei tule. Valgusvoog oli ka natuke nõrgem, aga pigem see mulle isegi meeldis.
Elektriliselt ühendus LED-rõngaste toiteplokk originaalpirni juhtme külge. Kui jätta vana pirn sisse ja teha ühendus nii, et see on näiteks ksenooni august ligipääsetav, siis saab hõõgpirni ja LED-rõnga ümber ühendada tuld eemaldamata. St hakata taas vana hõõguvat rõngast kasutama kui LED ikkagi ei meeldi.
Lõpptulemus jäi selline:




